snapchat

Stor succes for Snapchat: Hvordan nåede de dertil?

Det populære sociale medie, Snapchat, sadler op til en børsnotering. Selskabet, der i øjeblikket ejes af Evan Spiegel og Bobby Murphy, er mange penge værd – der er åbenbart virkelig mange penge i snaps, som er den populære betegnelse for de korte billeder og videoer, der kan sendes igennem mediet. Nu bliver selskabet dog endnu mere værd, når det i marts, efter planen, børsnoteres. Interesserede købere vil kunne opkøbe aktier i en del af selskabet, hvilket skal tilføre selskabet tre milliarder dollar. Snapchats samlede værdi vurderes til være på 20 milliarder dollar, svarende til omkring 140 milliarder kroner, og selskabet vil altså sælge aktier for, hvad der svarer til, 20 milliarder kroner. Den store succes kommer dog ikke tilfældigt – Snapchat har gjort mange ting rigtigt på vejen for at nå toppen. Herunder kan du læse mere om nogle af de mange ting, der har været med til at give Snapchat den enorme succes.

At spotte en trend

Det kan synes åbenlyst – ikke desto mindre er det virkelig vigtigt: at spotte den rigtige trend. At spotte en trend kræver ikke held. Det kræver hårdt arbejde og et kreativt sind. Stifterne af Snapchat så, hvad der var populært; sociale medier. Sociale medier bliver brugt til mange ting. De bliver brugt til at kommunikere og dele ting med hinanden online, hvilket der er stort potentiale i. Snapchats succes skyldes blandt andet, at stifterne så en mulighed i at skabe et unikt socialt medie. Noget nyt og noget unikt! Trenden omkring sociale medier blev spottet og en ny trend blev skabt – en trend, hvor brugerne blev nødt til at tjekke tjenesten ofte for at være sikre på at se, hvad deres venner delte. At vide hvad der sker i samfundet, og hvad målgruppen interesserer sig for, er altså virkelig vigtigt, hvis man vil skabe succes med en virksomhed.

Frygten for at gå glip af noget

Brugerne af Snapchat bruger lang tid på det sociale medie, hvilket er en af de ting, der har givet Snapchat så stor succes. I dette ligger der et psykologisk aspekt: mange, især unge mennesker, føler i dag en frygt for at gå glip af noget. De sociale medier gør det muligt hele tiden at være i kontakt med omverdenen, og derfor er frygten for at gå glip af noget tiltagende. Her så Snapchat en mulighed – ved at ens snaps kun kan ses i 24 timer, tvinger Snapchat brugerne til at tjekke mediet ofte. Hvis de altså ikke vil gå glip af noget. Snapchat har altså med stor succes brugt et psykologisk aspekt til at få målgruppen til at bruge mediet.

At nytænke

Snapchat nytænker hele tiden: små ændringer er med til hele tiden at gøre det sociale medie spændende og brugervenligt for brugerne. En vigtig ting ved succes er ikke at gå i stå, når man oplever den.

Der er utrolig mange parametre, der spiller ind, i forhold til Snapchats succes. Den rigtige markedsføring, målgruppe og strategi er vigtig – og her har Snapchat lykkedes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *